Kaos i kvarteret

Ni vet hur det är då man bott i 10-års tid på ett och samma ställe hur det samlas grejer i alla skrymslen och vrår. Så precis har det gjort för oss också. 

Man vet att man borde gå igenom och sålla sina saker, men av en eller annan orsak har det inte blivit av. Därför har man grejer i överflöd, allting från kläder till leksaker. Att vi dessutom sålde stugan samtidigt som vi flyttade gjorde saken förstås inte enklare eftersom vi även där hade en massa grejer som skulle gås igenom. 

En annan utmaning, visade det sig, var att det redan fanns en del möbler i huset vi flyttade till, som vi skulle få och passa med våra gamla möbler. En del av våra gamla möbler har jag från början valt bort, eftersom de absolut inte passar in i ett hus byggt år 1900. Visst kan man blanda gammalt och nytt, men inte med våra gamla (nya) möbler, nehej!

Varje dag finner någon sak sin nya plats. Eller så flyttar saken från en plats till en annan, för att man i praktiken märker att det inte fungerar. Jag har gått grundligt igenom lådorna som jag packat upp. Sorterat vilka prylar som sparas, vilka som går till loppis och vilka som helt enkelt kastas bort. Det här gör förstås processen långsam, men slutresultatet är tacksamt. 


Vår matsal går i gröna toner, så därför passade vårt vitrinskåp från stugan in som handen i handsken. Kan nämnas att detta skåp har tillhört min mormor och morfar vilket sätter ett lite extra känslovärde på det. I det här skåpet förvaras kökstextilier och för tillfället även litenporslin, som t.ex min muminmuggsamling. 


Vitrinskåpet från vårt förra hem fick hitta sin plats i köket. Det här skåpet målade vi vitt från att ha varit en ganska tråkig och intersägande träfärg. Det var ett ganska petigt jobb, men slutresultatet är vi mer än nöjda över. I detta skåp hade jag tidigare t.ex mina muminmuggar, men nu får andra saker ta över detta, som t.ex vaser  och andra glasprylar. Få se när det blir ommöblering igen. 


Ett annat projekt är källarvåningen och studiorummet. Vi hade det på klara redan innan vi flyttade in att studion kommer nere i källarvåningen. Där finns en egen ingång man kan använda, och dessutom är utrymmet perfekt i storlek för en studio. En soffa måste förstås finnas där också så man kan ligga och slappa framför den öppna spisen mellan inspelningarna. Eller så kan jag också fly undan vardagen en stund och lägga mig i soffan och ifred för att titta på ett avsnitt av ”New Girl”. 

För att klargöra är studion nog sambons projekt, så det är väl litet av en mancave om man frågar mig. 

Men för att inte allting ska se ut som guld och gröna skogar, tänkte jag även visa er den mindre härliga verkligheten – nämligen flyttlådorna som spökar lite här och där. 


Så det är allt annat än perfekt här på Kvarter 8. Källarvåningen vågar jag inte ens visa åt er, där råder kaos med stort K!

Kommentera

